tisdag 21 oktober 2014

Skrik och panik

Idag gick vi upp tidigt för att åka på ögonundersökning. Det är fjärde och sista gången vi gör detta och naturligtvis var den här gången värst. Innan undersökningen ska man ta ögondroppar ca 1 timme innan. Jag hade ringt för någon vecka sen och kollat jag kunde ge dropparna hemma, det var inga problem. Jag frågade också om vi skulle komma den tid som stod på kallelsen även om jag hade gett dropparna, det skulle vi. Vi blev uppropade en halvtimme efter utsatt tid bara för att få ögondoppar, när jag förklarade att vi redan tagit dem fick vi sätta oss och vänta och vänta. 1,5 timmar senare var det vår tur. Under tiden vi väntade gick jag på jakt efter en micro så barnen skulle vara mätta och nöjda innan undersökningen.

Tillslut blev det vår tur. Vi hade med oss glukos som de fick i munnen. Med A tog de tid på sig och öppnade ögonen med fingrarna men när det var F:s tur tog de bomullspinnar istället. Hon skrek förtvivlat trots socker, napp, handhållning och lugnande prat. Naturligtvis tog hennes undersökning dubbelt så lång tid eftersom hon kämpade emot så. Efteråt var hon alldeles svettig och jag kände att mina egna tårar inte var långt borta. Hennes ögon var alldeles svullna och röda, det ser hemskt ut men hon verkar inte ha ont som tur är.

Ända sedan de föddes har jag haft dåligt samvete och känt mig skyldig för alla undersökningar och provtagningar de varit tvungna att gå igenom. Det var extra jobbigt i början på neo när de kom från magen till en massa slangar, nålar och folk som höll på med dem hela tiden. Jag har väldigt svårt att tänka tillbaka på den här tiden för det känns som det var mitt fel att de kom för tidigt, även om man inte vet varför det blev som det blev.

Efter detta sov de i vagnen under tiden som vi åt lunch på Ikea. Köpte ett billigt täcke som jag ska lägga under babygymmet så det blir lite mjukare att ligga där. Passade också på att köpa Ikeas supergoda lussekatter, nästan godare än hembakta. Sedan storhandlade vi och åkte hem till soffan för att mysa.

Imorgon blir det tidig morgon igen, då är det bvc. Håller tummarna för att A gått upp i vikt som hon ska. Förra veckan var hon inte så sugen på att äta men det har blivit bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar